maandag 22 april 2013

Gevaarlijke spelletjes


Gisteren las ik een stukje over kinderen die verslaafd zijn aan een iPad. Zo verslaafd dat ze therapie nodig hebben: Toddlers becoming so addicted to iPads they require therapy. Ik ken niet alle Engelse kranten, maar bij een krant met de naam The Telegraph, heb ik de neiging om wat te gaan googelen om het waarheidsgehalte van het verhaal (en de titel) te controleren. Ik vond o.a.: Four-year-old girl is Britain's youngest iPad ADDICT: Shocking rise in children hooked on using smartphones and tablets. Maar ja, dat is de Daily Mail! Over van de regen in de drup gesproken....

Onderweg zie ik nog een leuk plaatje en lees vol verbazing de kop boven het verhaal: 2-Years-Old Chinese Kid Get High Degree of Nearsightedness, Thanks to Apple’s iPad. 


 Het Amerikaans The Week vraagt zich af of iPads gevaarlijk zijn voor kinderen en concludeert dat er goede en slechte kanten aan zitten, om te eindigen met een waarschuwing afkomstig uit een stukje dat op de website staat van The Wired: The Terrible Truth About Toddlers and Touchscreens, die weer doorverwijst naar een stuk in The Atlantic: The Touch-screen generation, waar de schrijfster van het stuk zich afvraagt of Maria Montessori met "The hands are the instruments of man’s intelligence." (die ik ken in de versie: "The hands are the instrument of the mind."), zoiets als bovenstaand plaatje bedoelde. Ik vermoed van niet.
Inmiddels is me duidelijk dat ik een probleem op het spoor ben. Kinderen en iPads, dat lijkt niet goed te gaan! Maar helaas, ineens komt Marc Prensky aan het woord:
  “We live in a screen age, and to say to a kid, ‘I’d love for you to look at a book but I hate it when you look at the screen’ is just bizarre. It reflects our own prejudices and comfort zone. It’s nothing but fear of change, of being left out.”
Deze woorden van Prensky blijven hangen bij de schrijfster van het stuk, Hanna Rosin,  en ze vraagt zich af of boeken inderdaad altijd maar beter zijn dan 'schermen' en concludeert vervolgens van niet: "My daughter, after all, often uses books as a way to avoid social interaction, while my son uses the Wii to bond with friends." En zo is het maar net.....

Inmiddels kan ik Hanna Rosin nóg een reden geven om haar kinderen uit de buurt van boeken te houden. Het zou namelijk best best wel eens zo kunnen zijn dat (de huidige) kinderboeken van hun lezertjes/kijkertjes keiharde materialisten maken. Dat is pas echt een probleem! Er rest dus niets anders dan de volgende maatregel in te voeren: geen boeken, geen tablets en smart phones, maar 'back to basic':



NB.
Marc Prensky heeft een paar interessante boeken geschreven met intrigerende titels. En zolang je boven de achttien bent is het lezen van een boek geen enkel probleem....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.