donderdag 24 april 2014

iPoetry

Op weg naar huis met een viesgrauwe lucht dreigend boven mijn  vieswitte bus, hoor ik nog net het laatste stukje van Kunststof op de radio. Ik hoef niet te wachten tot de naam van de gast wordt genoemd, want ik herken hem direct aan zijn stem en manier van praten: Daniël Vis, dichter. Dat ik niet de enige ben die hem aan zijn stem herkent, wordt duidelijk als ik, eenmaal thuisgekomen, op de website van Kunststof het volgende lees:

Begin dit jaar won dichter en filosofiestudent Daniël Vis het NK Poetry Slam en nu ligt zijn debuutbundel Crowdsurfen op Laag Water in de schappen. Met zijn stem, die het midden houdt tussen een Rotterdamse beginnende roker en een opzwepende dirigent, bekoort hij menig publiek. In zijn gedichten worden lunchpakketten van docenten verwisseld, lijden moeders aan kanker en is de bloemkool in de bonus.

Morgen ga ik zijn nieuwe/eerste bundel ophalen: Crowdsurfen op Laag Water:


Die ligt dan klaar bij de plaatselijke boekhandel (nou... Bruna), omdat ik de bundel vorige week al besteld heb. Ik heb Vis daarover namelijk eerder al horen vertellen. Waarschijnlijk bij Nooit meer slapen, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Of het bij Kunststof (ook) een leuk interview is geweest, weet ik nog niet, maar wat ik wel weet is dat ik straks de podcast ervan ga downloaden én dat ik morgenavond om 19:00 uur live ga luisteren, want dan is David van Reybrouck te gast.
Ik ben nog steeds niet, OH SCHANDE, OH SCHANDE!!!, aan zijn boek Congo toegekomen, maar wel heb ik iets meer dan een jaar geleden bijna drie uur gefascineerd naar hem geluisterd toen hij in het kader van het marathoninterview in gesprek was met DjoekeVeeninga. Over van Reybrouck staat het volgende op de Kunststof-site:

Gisteren ontving schrijver David van Reybrouck de Gouden Ganzenveer, vanwege zijn grote betekenis voor het geschreven en gedrukte woord. Met het prijswinnende Congo. Een geschiedenis verwerft de cultuurhistoricus in 2010 grootse bekendheid. In zijn laatste werk Tegen Verkiezingen bevraagt de maatschappelijk betrokken Belg het democratische vermoeidheidssyndroom van België.

Inmiddels zullen degenen die op basis van de titel besloten om deze blog te gaan lezen, zich afvragen wat deze te maken heeft met de inhoud van de blog. Het begon dan wel met een poëet - eentje die vooral bekend is van het poetry slammen - maar van van Reybrouck kan veel gezegd worden, hij staat niet bekend om zijn gedichten, laat staan om het voordragen ervan.
De titel is de schuld van Google. Ik wilde namelijk alleen maar even de Kunsstofuitzending van vanavond opsnorren, maar een van de eerste hits die ik kreeg op Daniël Vis was iPoetry. En die site kende ik nog niet.... even kijken, dus. En luisteren, zo bleek!


Daniël Vis is niet de enige die te horen is via iPoetry. Een blik op het lijstje 'laatst toegevoegde dichters' laat de volgende namen zien: Mark Strand, Young Poets Society 2012 (YPS), Jaap Blonk, Hans Dorrestijn, Rick de Leeuw, Ramsey Nasr, Cees Nooteboom, Toon Tellegen, Allard Schröder en Loren Brouwers. Leuke site om eens in rond te neuzen en vooral te oren, want - zo valt er links onderin te lezen: iPoetry.nl bevat op dit moment 1580 opnames. Das nie niks! Veel zelfs.

Mijn blog eindigt onder andere met het naamloze gedicht waarmee de uitzending van Kunststof ook eindigde. Geheel toevallig, ook dankzij Google.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.