woensdag 9 juli 2014

Met dank aan Oranje: Etgar Keret's Girl on the Fridge

Dat Oranje het zolang volhoudt én ik daarom verplicht ben (duh) om het wk te volgen én ik des avonds dientengevolge teveel naar de tv moet kijken, wist ik niet op het moment dat ik besloot om Stallo te gaan lezen. 's Avonds laat voor het in slaap vallen lees ik Hex; daar was ik al voor het wk aan begonnen en in de trein lees ik regelmatig in Piketty's boek. Dat laatste is eigenlijk het enige boek dat een beetje opschiet....

Hex schiet niet op omdat ik - door de late verlengde wedstrijden én penalty's - na drie zinnen al in slaap ben gevallen, en Stallo schiet niet op omdat ik 's avonds teveel tv. kijk. En dus en dus en dus... heb ik nu voor tussendoor een verhalenbundel opgesnord van Etgar Keret: The Girl on the Fridge.
Van Keret heb ik een paar jaar geleden al Verrassing gerecenseerd voor Dizzie (recensie daar zojuist opnieuw bij het boek geplaatst), en dat beviel zo goed dat het boek direct een van mijn favoriete boeken werd. En nog steeds is.


Gisteren begonnen in The Girl on the Fridge en weer direct bij de strot gevat door de vreemde, duistere verhalen van Keret. Op internet zijn diverse verhalen uit die bundel te vinden. Zoals Asthma Attack op de site van Macmillan Publishers.

When you have an asthma attack, you can’t breathe. When you can’t breathe, you can hardly talk. To make a sentence all you get is the air in your lungs. Which isn’t much. Three to six words, if that. You learn the value of words. You rummage through the jumble in your head. Choose the crucial ones—those cost you too. Let healthy people toss out whatever comes to mind, the way you throw out the garbage. When an asthmatic says “I love you,” and when an asthmatic says “I love you madly,” there’s a difference. The difference of a word. A word’s a lot. It could be stop, or inhaler. It could even be ambulance.

(THE GIRL ON THE FRIDGE Copyright © 1992, 1994 by Etgar Keret)

Via de site van Etgar Keret zelf zijn een aantal korte verhalen uit dit en andere boeken van hem te lezen. Cramps bijvoorbeeld. Op Pen.org is het verhaal Hat trick  te beluisteren. De geluidskwaliteit is niet geweldig, maar het verhaal is het waard om de moeite te doen om het af te luisteren. Hat trick is gruwelijk én grappig én naargeestig en .... fantastisch.

En voor wie Keret wil zien én horen is er op YouTube een en ander te vinden. O.a. een conversatie tussen Etgar Keret en Nathan Englander, waarin Keret o.a. het verhaal What animal are you voorleest.



Ik ben het Nederlands elftal en Louis van Gaal diep dankbaar voor het vermorzelen van mijn leestijd, zodat ik gedwongen werd de pillen even opzij te leggen en op zoek te gaan naar korte verhalen. Ik reken erop pas maandag weer ruim in mijn leestijd te komen!

En voor wie zich afvraagt wat er met Het land 32 is gebeurd: niks. Het wil maar niet boeien en ligt daarom voor straf voorlopig links. En dan nu op naar Duitsland - Brazilië.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.